Home > Het ontstaan

Wie was nou die Cees Dros, het ontstaan van de Stichting Benjamin?

Begin 60-tiger jaren richtte hij Marysol Vliegreizen op, een van de eerste vliegtouroperators in Nederland. Hij specialiseerde zich op landen rond de Middellandse Zee en bezat een eigen hotel (Carihuela Palace) in Spanje.

Cees Dros was een uniek mens, die de reiswereld jarenlang heeft laten zien hoe je succesvol vliegvakanties kunt organiseren. Hij is niet alleen de eerste die daarvoor een vaste formule bedacht, maar ook degene die dat jarenlang consequent uitvoerde.
Sleutelwoorden van die formule waren: rendement gericht opereren, de goedkoopste zijn en toch hoge kwaliteit leveren en niet te hard te willen groeien. Hij realiseerde dit door het inkopen van grote allotments in een beperkt aantal accommodaties, de logiesverschaffers vooruit te betalen, te werken met een klein aantal medewerkers en zelf in te kopen met een fijne neus voor de juiste accommodaties voor zijn doelgroep. Omdat zijn reisaanbod als Spanjespecialist beperkt was waren ook zijn programmakosten laag. Marketingactiviteiten vond hij overbodig. Klantenwerving vond plaats met de slogan: ‘De goedkoopste van Nederland’. Dat stond prominent op de voorpagina van zijn reisprogramma’s en omdat hij dat waarmaakte deed de mond-tot-mondreclame de rest.
Door zijn manier van werken realiseerde Cees ook een binding met verblijfsaccommodaties die goed lagen bij Nederlandse vakantiegangers. Dat begon met Hotel Goya in Calella, dat hij voor het seizoen 1966 compleet contracteerde. Dat was jarenlang een topper en daar werd bijna elk jaar een nieuw fenomeen aan toegevoegd. Zoals Cruz del Sur aan de Costa del Sol, Cervantes in Benidorm, Playa Mar op Mallorca. Stuk voor stuk accommodaties waar men jaar in jaar uit in december voor in de rij stond om die te kunnen boeken.

Cees was een goed zakenman en kocht in 1977 het vijfsterrenhotel Carihuela Palace in Torremolinos. Hij liet dit verbouwen tot een luxe appartementencomplex en breidde het uit met Carihuela Park, restaurant ‘Hans en Grietje’ en discotheek ‘Voom Voom’, waar veel bekende Nederlandse artiesten optraden. Ook hier werd een formule toegepast die heel veel Nederlanders vaak gedurende vele jaren een geweldige vakantie bezorgden.
Over het leven van Cees Dros kan een boek geschreven worden. Van een kind dat in de oorlogsjaren opgroeide in een weeshuis tot de jongeman die in militaire dienst weigerde de officier eed af te leggen. Hij kon zich niet verenigen met de tekst van de eed en werd daarvoor gedegradeerd tot soldaat maar de dag erna uit respect voor zijn standvastige houding bevorderd tot sergeant-majoor administrateur.

Een man die in 1964 in de krant las dat Martin Schröder zo trots was als een aap, omdat hij van de KLM een DC-7 had gekocht. In dat artikel stond o.a. wat een retourtje Amsterdam-Barcelona met die DC-7 wel niet kostte. Dat bracht Cees als boekhouder aan het rekenen en hij realiseerde zich dat hij campingreizen naar de Costa Brava zou kunnen organiseren voor 195 gulden en dan nog geld overhield ook.

In 1965 bracht Cees onder de naam Marysol een reisprogramma uit. Dat bestond uit een A4-tje gevouwen tot A5 met de reisaanbieding: 8-, 15- en 22-daagse campingvluchten naar Canet de Mar vanaf 195 gulden. Met de DC-7 van Martinair werd gevlogen op donderdagnacht. Alle vluchten van begin mei tot half september werden uitgevoerd en aan het eind van dat jaar had Cees 5.800 gulden verdiend. Behoedzaam heeft Cees een gedegen organisatie opgebouwd en waar alle andere touroperators overgenomen werden, fuseerden of failliet gingen, bouwde Cees Marysol uit tot een degelijke reisorganisatie met rond de 75.000 vliegvakantiegangers per jaar.
Cees Dros behoorde niet tot het ‘old boys netwerk’, hij was een solist die precies wist wat hij deed.

Het vermogen dat hij in de loop der jaren heeft vergaard is voor een belangrijk deel gegaan naar de Stichting Benjamin. De stichting is opgericht door Cees en zijn echtgenote Ria, die 2.600 kansarme wees- en één-ouder-kinderen wereldwijd ondersteunt. Gezien zijn eigen achtergrond vond hij dat een gepaste manier om iets van het wereldleed te verzachten.

Op Schiphol staan standbeelden van enkele pioniers van de charterluchtvaart. Die hebben hun sporen verdiend mede op basis van de risico’s die de touroperators uit de 60-er jaren hebben genomen. Een van die touroperators was Cees Dros en met alles wat hij gerealiseerd heeft verdient ook hij zo’n standbeeld.

Tekst: Willem Bloem.